شرح
برای ساخته شدن یک بازی مراحلی مانند ایده پردازی اولیه، طراحی شخصیتها، ایجاد حرکت، دنیای بازی، کدگذاری، آزمایش ،بازاریابی و سپس عرضه سپری میشود.
ماهها برنامهريزي و آمادهسازي، نوشتن داستن بازي، شخصيت پردازي، استفاده از فناوريهاي پيشرفته و قدرت بالاي كامپيوتري از جمله عوامل مهم براي ساخت يك بازي است.
در ایران بیشتر استدیو های بازی ساز بر روی بازی های موبایلی فعالیت میکنند و بازی های دیگر پلتفرم ها pc , کنسولها, تبلت و وب بسیار کم تولید میگردند. به همین منظور در این سامانه فعلا فقط بر اساس سبک های بازی ها، فعالیت های اقتصادی را شرح میدهیم به امید روزی که برای هر یک از این پلتفرم ها شرکت ها و استدیو های سازنده ایرانی چندین سبک بازی عرضه کنند.
در طراحی بازیهای شبیهسازی تلاش میشود تا فعالیتهای مختلفی که در دنیای واقعی انجام میشوند را در قالب یک بازی رایانهای بازسازی کنند که هدف از این کار میتواند سرگرمی، آموزش، پیشبینی و یا هر چیز دیگر باشد. در بازیهای شبیهسازی معمولا اهداف از پیش تعیین شدهای وجود ندارد و بازیکنها به صورت آزادانه یک شخصیت یا وسیله را کنترل میکنند؛ البته این مورد برای تمام بازیها صدق نمیکند و برخی از شبیهسازیها هستند که در آنها بازیکن یک هدف مشخص را دنبال میکند.
زیرسبکهای ژانر شبیهسازی:
۱.شبیهساز ساختوساز و مدیریت
شبیهسازِ ساختوساز و مدیریت (Construction and Management Simulation) یکی از زیرسبکهای ژانر شبیهسازی است که در آن بازیکنها با استفاده از منابع محدودی که در اختیار دارند باید یک اجتماع بسازند و آن را گسترش دهند و مدیریت کنند. برخی از ویژگیهای این سبک شبیه بخش اقتصادی در بازیهای استراتژی است، اما باید توجه کنیم که در بازیهای شبیهساز ساختوساز و مدیریت، هدف بازیکنها نابود کردن دشمنان نیست، بلکه ساختن یک شهر یا نظام اجتماعی کامل مد نظر است.
مدیریت اقتصادی در بازیهای این سبک از اهمیت زیادی برخوردار است، چون بدون توجه به آن امکان ایجاد ساختمانها و گسترش شهر وجود ندارد. مکانیزم ساختن در بازیهای این ژانر بسیار ساده است و بازیکنها میتوانند ساختمانهای مختلف را در مکانی که دوست دارند بسازند و یا آنها را خریداری کنند، اما باید مراقب بلایای طبیعی که گاه و بیگاه رخ میدهند و به شهر خسارت وارد میکنند نیز باشند. با این حال چالش اصلی در بازیهای شبیهساز ساختوساز و مدیریت، جمعآوری منابع لازم برای ایجاد ساختمانها است. این منابع میتوانند بانک، معدن طلا، چاه نفت، جنگل یا هر چیز دیگری باشند.در بازیهای شبیهساز ساختوساز و مدیریت، هدف بازیکنها نابود کردن دشمنان نیست، بلکه ساختن یک شهر یا نظام اجتماعی کامل مد نظر است.بازیهای این سبک معمولا تکنفره هستند، چون بازی به صورت چندنفره و رقابتی میتواند منجر به از بین رفتن خلاقیت بازیکنها شود و به یک مسابقه برای جمعآوری منابع تبدیل گردد. این بازیها به بازیکنان اجازه میدهند تا شهر خود را آن طور که مایلند بسازند و این مسئله به جذابیت آنها میافزاید. در اکثر بازیهای این ژانر چیزی به اسم پیروزی یا برنده شدن وجود ندارد، اما اگر بازیکنها از منابع خود درست استفاده نکنند ممکن است ورشکست شوند و بازی را ببازند. هدف اصلی در بازیهای این سبک مدیریت اقتصادی در جهت دستیابی به رشد و ایجاد یک جامعهی بزرگ و پیشرفته است. بازیهای شبیهساز ساختوساز و مدیریت به ندرت دارای بخش داستانی هستند؛ بعضی از آنها در هر مرحله یک هدف را دنبال میکنند (مثل رسیدن به سطح مشخصی از ثروت یا رهایی از یک بحران) که رسیدن یا نرسیدن به آن هدف تاثیر چندانی روی روند کلی بازی ندارد. در بازیهای این سبک بازیکن یک شخصیت را کنترل نمیکند، بلکه از نمای ایزومتریک (دوربین از بالا) تمام فعالیتها و تغییرات شهری که ساخته است را زیر نظر دارد. به دلیل پیچیدگی کنترل در بخش مدیریت اقتصادی، از رابط کاربری پنجرهای برای بازیهای این سبک استفاده میشود.
۲.شبیهساز زندگی
شبیهساز زندگی (Life Simulation) سبکی است که به بازسازی زندگی واقعی در یک دنیای مجازی میپردازد. در بازیهای این سبک بازیکن کنترل یک یا چند شخصیت را به دست میگیرد و باید زندگی فردی و روابط اجتماعی آنها را مدیریت کند. در واقع هدف اصلی در بازیهای شبیهساز زندگی، نگهداری و پرورش افراد یا موجودات زنده است.
بازیهای شبیهساز زندگی انوع گوناگونی دارند؛ بعضی از آنها نگهداری از یک حیوان را شبیهسازی میکنند و به بازیکن اجازه میدهند تا از آن حیوان مراقبت کند و آن را آموزش بدهد.
دستهای دیگر از بازیهای شبیهساز زندگی هستند که به بازیکن اجازه میدهند تا هدایت گروهی از موجودات را طی چند نسل به عهده بگیرد. در این بازیها که به آنها شبیهساز زیستشناسی (Biological Simulation) گفته میشود، میتوان از ترکیب ژنهای دو موجود مختلف یک نژاد جدید را به وجود آورد. در بعضی از بازیهای این سبک عاملی مثل جهش ژنتیکی وجود دارد که باعث میشود تا سرعت تکثیر موجودات افزایش پیدا کند. این موجودات طول عمر کوتاهی دارند؛ مثلا در بازیهای سری Creatures هر جاندار میتواند یک تا هفت ساعت زنده بماند. در بازیهای شبیهساز زیستشناسی بازیکنها معمولا نقش یک ناظر را ایفا میکنند، اما میتوانند با ترکیب ژنها و یا دستکاری محیط، جمعیت موجودات را کنترل کنند.
نوع دیگری از بازیهای شبیهساز زندگی هستند که به بازسازی روابط اجتماعی بین چند شخصیت مجازی میپردازند. به بازیهای این سبک شبیهساز اجتماعی (Social Simulation) گفته میشود و مشهورترین مجموعهی آن The Sims نام دارد که اولین شمارهاش در سال ۲۰۰۰ منتشر شده است.
۳.شبیهساز وسیلهی نقلیه
شبیهساز وسیلهی نقلیه (Vehicle Simulation) یکی دیگر از زیرسبکهای ژانر شبیهسازی است که امکان هدایت وسایل نقلیهی مجازی را به صورت کاملا واقعگرایانه برای بازیکنها مهیا میکند. این وسایل ممکن است شامل اتومبیلها، هواپیماها، قایقها، سفینههای فضایی یا هر وسیلهی نقلیهی دیگری باشند. هدف اصلی در بازیهای این سبک هدایت وسیله مانند یک راننده یا خلبان حرفهای است؛ همچنین بعضی از بازیها ممکن است چالش دیگری مثل مسابقه دادن یا جنگیدن با وسایل نقلیهی حریف را به نمایش بگذارند. بازیهای شبیهساز مسابقهای گاهی در سبک ورزشی طبقهبندی میشوند، اما از دیدگاه طراحی، درستتر آن است که آنها را شبیهساز وسیلهی نقلیه بنامیم. ضمنا بازیهای رانندگی که حالت آرکید دارند در سبک شبیهساز جای نمیگیرند. مخاطبان بازیهای این ژانر را میتوان به دو دستهی حرفهای و معمولی تقسیم کرد. بازیکنهای حرفهای از بازیهای این سبک، دقت کامل در کنترل وسیله را انتظار دارند، اما بازیکنان معمولی به این موضوع اهمیتی نمیدهند. سازندگان بازیهای شبیهساز وسیلهی نقلیه تلاش میکنند تا رضایت تمام بازیکنها را جلب کنند و از این طریق بازار بزرگتری را در اختیار داشته باشند. این موضوع باعث میشود تا شاهد انواع مختلفی از بازیهای این سبک باشیم؛ به عنوان مثال در یک بازی شبیهساز پرواز، کنترل هواپیما بسیار خشک و نزدیک به واقعیت است، اما در بازی دیگر همین سبک، وقتی هدایت هواپیما را به دست میگیرید احساس میکنید که رانندهی یک اتومبیل هستید. از بازیهای مهم این ژانر میتوان به مجموعههای Gran Turismo و Forza Motorsport در سبک شبیهساز مسابقهای و Microsoft Flight Simulator و Ace Combat در سبک شبیهساز پرواز و نبردهای پروازی اشاره کرد.
سایر زیر سبک ها
به جز مواردی که به آنها اشاره کردیم، ژانر شبیهسازی زیرسبکهای دیگری نیز دارد. به طور مثال در بازیهای سبک شبیهسازِ پزشکی، بازیکنها در نقش یک جراح ظاهر میشوند و میتوانند در یک دنیای مجازی، جراحی مغز یا قلب را تجربه کنند. از بازیهای این سبک برای آموزش دانشجویان رشتهی پزشکی هم استفاده میشود. Surgeon Simulator ۲۰۱۳ یکی از جدیدترین بازیهای این سبک است که در سال ۲۰۱۳ برای رایانههای شخصی، پلیاستیشن ۴ و گوشیهای هوشمند منتشر شد. همچنین شبیهسازِ عکاسی یکی دیگر از زیرسبکهای شبیهسازی است که هدف اصلی در آن عکس گرفتن از افراد یا حیوانات است. بازیهایی مثل Afrika و Pokémon Snap در همین ژانر دستهبندی میشوند. گاهی میتوان بازیهای سایر ژانرها را نیز در سبک شبیهسازی قرار داد. مثلا بسیاری از بازیهای ورزشی که به بازسازی یک ورزش خاص در دنیای مجازی میپردازند، در واقع شبیهسازی هستند؛ یا بعضی از تیراندازیهای تاکتیکی که درجات بالایی از واقعگرایی را ارائه میکنند، شبیهسازِ نظامی هم نامیده میشوند. به طور کلی بازیهای سبک شبیهسازی تنوع زیادی دارند و ما در این مقاله فقط به مهمترین زیرسبکهای این ژانر اشاره کردهایم.
نوشته شده توسط:
https://www.zoomg.ir