سامانه اطلاعات جامع فعالیت‌های اقتصادی


آشنایی با فعالیت‌ اقتصادی

طراحی و تولید بازی‌های ویدیویی ماجراجویی

  (Adventure Games )





شرح


بازی سازی یک کار تیمی است. در یک گروه بازی سازی افراد با تخصص‌های مختلف شامل: برنامه نویس، طراح بازی، گرافیست، صداگذار، تهیه کننده، آزمایش کننده، نویسنده و ... کار می‌کنند.
برای ساخته شدن یک بازی مراحلی مانند ایده پردازی اولیه، طراحی شخصیت‌ها، ایجاد حرکت، دنیای بازی، کدگذاری، آزمایش ،بازاریابی و سپس عرضه سپری می‌شود.
ماه‌ها برنامه‌ريزي و آماده‌سازي، نوشتن داستن بازي، شخصيت پردازي، استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته و قدرت بالاي كامپيوتري از جمله عوامل مهم براي ساخت يك بازي است.

در ایران بیشتر استدیو های بازی ساز بر روی بازی های موبایلی فعالیت میکنند و بازی های دیگر پلتفرم ها pc , کنسول‌ها, تبلت و وب بسیار کم تولید میگردند. به همین منظور در این سامانه فعلا فقط بر اساس سبک های بازی ها، فعالیت های اقتصادی را شرح میدهیم به امید روزی که برای هر یک از این پلتفرم ها شرکت ها و استدیو های سازنده ایرانی چندین سبک بازی عرضه کنند.


ماجراجویی (Adventure) سبکی است که در آن بازیکن‌ها هدایت شخصیت اصلی را در یک داستان تعاملی بر عهده می‌گیرند و باید با جستجو و حل معماهای متعدد، کار را پیش ببرند. تمرکز بازی‌ های ماجراجویی بر روی روایت قصه، باعث نزدیکی این ژانر با سایر رسانه‌های داستان‌محور مانند فیلم‌ها و کتاب‌ها شده است. تقریبا تمام بازی‌های ماجراجویی به صورت تک‌نفره دنبال می‌شوند، چون تاکید روی داستان و شخصیت‌پردازی، طراحی بازی چندنفره را بسیار مشکل می‌کند. در غرب، از اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ تا اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ سبک ماجراجویی در اوج قرار داشت اما در سال‌های اخیر با افت نسبی مواجه شده است؛ این در حالی است که در ژاپن گونه‌ای از این ژانر به نام رمانِ تصویری، هنوز هم پرطرفدار است و حدود ۷۰ درصد بازی‌های منتشر شده برای رایانه‌های شخصی در این کشور را شامل می‌شود. نام سبک ماجراجویی برگرفته از بازی Colossal Cave Adventure است که در سال ۱۹۷۶ منتشر شد و به آن ADVENT یا Adventure هم گفته می‌شود. داستان‌پردازی قوی، جستجو و حل معما سه ویژگی اصلی و اساسی در بازی‌های این سبک هستند. مبارزات و چالش‌های ژانر اکشن در بازی‌های ماجراجویی به ندرت دیده می‌شوند؛ با این حال بعضی از بازی‌ها با ترکیب این دو سبک، گونه‌ی دیگری به نام اکشن-ماجراجویی را پدید آورده‌اند که در در قسمت بعدی به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.


زیرسبک‌های ژانر ماجراجویی:
۱.ماجراجویی متنی
ماجراجویی متنی (Text Adventure) که به آن داستان تعاملی هم گفته می‌شود، سبکی است که در آن قصه‌ی بازی از طریق متن‌ها روایت می‌گردد؛ به این شکل که بازیکن‌ها با تایپ کردن یک دستور می‌توانند روند داستان را انتخاب کنند و آن را پیش ببرند. ماجراجویی‌های متنی اولیه از یک تجزیه‌کننده فعل و اسم برای تشخیص دستورات بازیکن استفاده می‌کردند. این بازی‌ها توانایی فهم دستورات ساده‌ای مانند «در را باز کن» یا «به جلو حرکت کن» را داشتند. بازی‌های امروزی‌تر می‌توانند جملات پیچیده‌ای مثل «کلید روی میز را بردار، در را باز کن و وارد شو» را نیز تشخیص بدهند. ماجراجویی‌های متنی ممکن است علاوه بر متن دارای گرافیک نیز باشند، اما باید دقت شود که در این موارد راه اصلی تعامل با بازی همان متن است، در غیر این صورت نمی‌توان بازی را در این سبک طبقه‌بندی کرد.

۲.ماجراجویی گرافیکی
ماجراجویی گرافیکی (Graphic Adventure) سبکی است که در آن از گرافیک و ویژگی‌های بصری برای نشان دادن محیط‌های بازی بهره گرفته می‌شود. بازی‌های اشاره و کلیک یکی از گونه‌های رایج در سبک ماجراجویی گرافیکی هستند که در آنها از موس برای تعامل با محیط و حل پازل‌ها استفاده می‌شود. ماجراجویی‌های گرافیکی در نحوه‌ی نمایش دادن شخصیت اصلی تفاوت‌هایی دارند؛ مثلا بسیاری از بازی‌های این ژانر دارای نمای دید اول‌شخص یا سوم‌شخص هستند و دوربین بازی حرکات شخصیت اصلی را دنبال می‌کند؛ دسته‌ای دیگر از این بازی‌ها نیز دوربین ثابت دارند تا یک صحنه را از نمایی که مناسب‌تر است به تصویر بکشند. سبک ماجراجویی گرافیکی به وسیله‌ی کمپانی آنلاین سیستمز (On-Line Systems) به بازیکن‌های سراسر دنیا معرفی شد. این شرکت که بعدها به سیرا اینترتینمنت (Sierra Entertainment) تغییر نام داد، در سال ۱۹۸۰ بازی Mystery House، اولین ماجراجویی گرافیکی و همچنین Wizard and the Princess، اولین ماجراجویی رنگی را منتشر کرد.

رمان تصویری
رمان تصویری (Visual Novel) نوعی بازی ماجراجویی است که گرافیک ثابت دارد و معمولا در طراحی آن از انیمه‌ها الگوبرداری می‌شود. این بازی‌ها که تا حدودی شبیه رمان‌های چندرسانه‌ای هستند، در کشور ژاپن بیش از هر جای دیگری طرفدار دارند، به طوری که حدود ۷۰ درصد بازی‌های این کشور روی پلتفرم رایانه‌های شخصی را تشکیل می‌دهند. رمان‌های تصویری در واقع نوعی داستان تعاملی هستند.
رمان‌های تصویری گیم‌پلی کاملا ساده‌ای دارند. پیشروی در این بازی‌ها تنها با کلیک کردن اتفاق می‌افتد و حتی خبری از حل معما در آنها نیست. اکثر بازی‌های این سبک دارای چند خط داستانی هستند که هر کدام منجر به یک پایان متفاوت می‌شود. این داستان چندشاخه با توجه به انتخاب‌های بازیکن در طول بازی شکل می‌گیرد. از معروف‌ترین بازی‌های این ژانر می‌توان به Machi و Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors و Fate/stay night و همچنین مجموعه‌ی Ace Attorney اشاره کرد.

۳.فیلم تعاملی
فیلم تعاملی (Interactive Movie) نوعی بازی ماجراجویی است که شباهت زیادی به فیلم‌های سینمایی دارد و در آن شاهد صحنه‌های واقعی یا انیمشن‌هایی هستیم که از قبل فیلمبرداری و ساخته شده‌اند. در سال‌های اخیر نیز فیلم تعاملی به بازی‌هایی گفته می‌شود که بیش از گیم‌پلی روی داستان و نمایش تمرکز کرده‌اند. این ژانر در واقع با ورود دیسک‌های لیزری به بازار متولد شد. این دیسک‌ها برخلاف نوارهای‌ ویدئویی که یک فیلم را به صورت پیوسته از ابتدا تا انتها نمایش می‌دادند، این قابلیت را در اختیار مخاطب می‌گذاشتند تا بتواند به شکل تصادفی و یا انتخابی، قسمت‌های مختلف ویدئو را تماشا کند. به این ترتیب در یک فیلم تعاملی، بازیکن می‌تواند خط داستانی اصلی را که در قالب صحنه‌های واقعی و یا انیمیشن روایت می‌شود دنبال کند، و هر جا که لازم است با انتخاب بخش دیگری از ویدئو، روند ماجرا را تغییر دهد. به دلیل محدودیت فضای موجود روی دیسک‌های لیزری، امکان اینکه بازی‌سازها بتوانند صحنه‌های فرعی زیادی را روی یک دیسک قرار دهند وجود ندارد؛ بنابراین بازیکنان انتخاب‌های زیادی ندارند و این موضوع باعث می‌شود که ارزش تکرار بازی‌های این سبک کاهش پیدا کند.

سایر زیرسبک‌ها
عده‌ای از طرفداران ماجراجویی، زیرسبک دیگری را برای بازی‌های این ژانر معرفی می‌کنند که ماجراجویی سه‌بعدی همزمان (Real-time ۳D Adventure) نامیده می‌شود. بازی‌های این سبک مثل Nightfall (سال ۱۹۹۸) و Myst (سال ۲۰۰۰)، علاوه بر اینکه المان‌های سنتی سبک ماجراجویی را در خود جای داده‌اند، ویژگی‌هایی مثل آزادی‌ در حرکت دارند که آنها را به بازی‌های اکشن شبیه می‌کند. ماجراجویی معمایی (Puzzle Adventure) نام سبک دیگری است که تاکید زیادی روی حل معماها دارد. در واقع وظیفه‌ی اصلی بازیکن‌ها در بازی‌های این ژانر حل کردن پازل‌های مختلف است. مجموعه‌های نام‌آشنایی مثل Puzzle Agent و Professor Layton در همین سبک طبقه‌بندی می‌شوند.
نوع دیگری از بازی‌های ماجراجویی وجود دارند که به آنها اکتشافی گفته می‌شود. بازی‌های اکتشافی روی روایت قصه تمرکز می‌کنند و به بازیکن اجازه می‌دهند تا از طریق جستجو و اکتشاف در محیط، با داستان بازی آشنا شود. مثل سبک رمان تصویری، بازی‌های اکتشافی نیز پازل‌های کمتری دارند و یا اصلا فاقد هر گونه پازل هستند. بازی‌های این سبک بازیکن را برای گشت و گذار در یک محیط بزرگ آزاد می‌گذارند و به وسیله‌ی کتاب‌ها، یادداشت‌ها و سایر سرنخ‌ها موجود در مکان‌های مختلف، داستان خود را تعریف می‌کنند. اگرچه سادگی بیش از حد گیم‌پلی بازی‌های اکتشافی باعث شده تا بازیکن‌ها لقب تمسخرآمیز «شبیه‌ساز پیاده‌روی» را برای این سبک برگزینند، اما فضاسازی و اتمسفر بازی‌های اکتشافی به ندرت در سایر سبک‌ها دیده می‌شود. Dear Esther و Gone Home و The Stanley Parable از جمله برجسته‌ترین بازی‌های این سبک هستند.

تل‌تیل امروزه جایگاه محکمی در بین سازندگان بازی‌های ماجراجویی دارد و جزء استودیوهای صاحب سبک در این زمینه به شمار می‌رود.
دابل فاین نام استودیوی دیگری است که این روزها در ساخت بازی‌های ماجراجویی فعالیت می‌کند. این استودیو در سال ۲۰۱۰ به وسیله‌ی تیم شیفر تاسیس شد و مثل تل‌تیل از اعضای سابق لوکاس آرتس تشکیل شده است.

نوشته شده توسط:
https://www.zoomg.ir

تصاویر