سامانه اطلاعات جامع فعالیت‌های اقتصادی


آشنایی با فعالیت‌ اقتصادی

طراحی و تولید بازی‌های ویدیویی معمایی

  (Puzzle Games )





شرح


بازی سازی یک کار تیمی است. در یک گروه بازی سازی افراد با تخصص‌های مختلف شامل: برنامه نویس، طراح بازی، گرافیست، صداگذار، تهیه کننده، آزمایش کننده، نویسنده و ... کار می‌کنند.
برای ساخته شدن یک بازی مراحلی مانند ایده پردازی اولیه، طراحی شخصیت‌ها، ایجاد حرکت، دنیای بازی، کدگذاری، آزمایش ،بازاریابی و سپس عرضه سپری می‌شود.
ماه‌ها برنامه‌ريزي و آماده‌سازي، نوشتن داستن بازي، شخصيت پردازي، استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته و قدرت بالاي كامپيوتري از جمله عوامل مهم براي ساخت يك بازي است.

در ایران بیشتر استدیو های بازی ساز بر روی بازی های موبایلی فعالیت میکنند و بازی های دیگر پلتفرم ها pc , کنسول‌ها, تبلت و وب بسیار کم تولید میگردند. به همین منظور در این سامانه فعلا فقط بر اساس سبک های بازی ها، فعالیت های اقتصادی را شرح میدهیم به امید روزی که برای هر یک از این پلتفرم ها شرکت ها و استدیو های سازنده ایرانی چندین سبک بازی عرضه کنند.


سبک معمایی یا چیستانی در بازی های رایانه‌ای به آن دست از بازی‌ها اتلاق می شود که هسته و ساختار اصلی گیم پلی بر مبنای معما و حل معما بوجود آمده باشد. این بازی‌ها یک یا مجموعه‌ای از چالش‌های استدلالی، منطقی و مفهومی خواهند بود که دارای یک بهم ریختگی در الگوی خود هستند و گیمر باید با مشاهده، جستجو و تفکر در منطق هر معما الگوی حل آن را پیدا کند.
همانطور که گفته شد، هسته و ساختار اصلی گیم پلی در بازی های معمایی بطور کامل بر اساس معما و حل معما بنا شده است. در بازی های این سبک، فرم گیم پلی و نحوه تعامل به گونه ای است که گیمر در ابتدای بازی با یک یا چند معما رو برو خواهد شد که ساختار ساده ای دارند و به سادگی قابل حل هستند. این معماها بیشتر جنبه ی آموزشی را برای گیمر خواهند داشت تا او را برای حل معماهای سخت تر آماده کند. با پیشروی در بازی بمرور معماهای بازی سخت تر خواهند شد و گیمر ممکن است با انواع معما در موضوعات مختلف مواجه شود.

اما چیزی که شاید خودتان هم حدس زده اید این است که بازی های معمایی اغلب از سرعت بسیار پایینی در گیم پلی برخوردار هستند چرا که حل بیشتر معماها نیازمند تفکر در الگو و منطق آن معما را می طلبد. پس شما نیازدارید تا با مشاهده دقیق اطلاعات را جمع آوری کنید و با تحلیل این اطلاعات، الگوی حل معما را کشف کنید و این موضوع نیازمند صرف زمان است.

نکته: موضوع دیگری که شاید قابل ذکر باشد این است که تمام بازی های معمایی دارای ساختاری همزمان (Real Time) هستند. گیمر در حین مشاهده تصمیم می گیرد که چطور چالش های پیش رویش را حل کند.

جالب است بدانید که در بازی های معمایی هیچ دشمنی وجود ندارد، پس طبیعتا شکست و مجازات نیز در این بازی ها مفهومی نخواهد داشت. اما دشمن اصلی شما معماهای پیش رویتان است که ذهنتان را به چالش خواهند کشید. سازندگان بازی های معمایی گاهی برای چالش برنگیز شدن بازی، معماها را محدود به زمان می کنند. به این معنی که گیمر برای حل یک معما زمان محدودی را در اختیار دارد و باید با در نظر گرفتن زمان مشخص شده با تحلیل سریع یا آزمون و خطا به الگوی حل معما پی ببرد.

در مواقعی هم چالش می تواند سختی معما و پیچیدگی در الگوی هر معما باشد که از ترکیب چند معما با موضوعات مختلف در قالب یک معما شکل گرفته است. مثل : ترکیب المان های مختلف فیزیک برای ساخت یک معما (زمان، وزن، جاذبه، حرکت اجسام و غیره…)
باید بدانید که بازی های معمایی غالبا فاقد داستان هستند و در مواردی معدود دارای داستانی بسیار ابتدایی که فقط نقطه شروعی برای بازی خواهد بود را شامل می شوند. اما دلیلی که سبک معمایی به داستان نیاز ندارد چیست؟

همانطور که می دانید بازی های معمایی فقط برای حل معما طراحی شده اند و گیمر تمام توجه و تمرکز خود را جلب عبور از چالش های طراحی شده خواهد کرد تا به سطح بعد دسترسی پیدا کند. این موضوع باعث خواهد شد که به خودی خود داستان برای گیمر بعد از گیم پلی، رابط کاربری و طراحی محیط، اولویت قرار گیرد. و به همین علت است که سازندگان بجای تمرکز بر روی داستان بازی، سعی در اجرای خوب طراحی مراحل و ارتباط آن با معماها طراحی شده خواهند کرد.
اما هدف و لذت اصلی در بازی های معمایی چیست؟ وقتی یک بازی اکشن را بازی می کنید با این که هدف شکست دشمن است اما هدف اصلی ایجاد هیجان در خود است. در بازی های معمایی نیز همین طور است و لذت حقیقی، آن حس خوب و رضایت بخشی است که گیمر نسبت به توانایی های خود، بعد از حل یک معمای سخت را خواهد داشت.

معما سوالی است که همیشه یک جواب دارد. اما این معما شیوه های طراحی و حتی موضوعات خاص خود را شامل می شود. و به همین علت معما را می توان به چند دسته عمومی از نظر ساختار طبقه بندی کرد. اما بدلیل پیچیدگی فقط به معرفی این دسته ها بسنده می کنیم:

۱- بلادرنگ: معماهایی که گیمر بدون لحظه ای تامل باید آن را حل کند.

۲- استدلال فضایی: معماهایی که برای بچالش کشیدن درک شکل و بخاطر سپردن روابط بین اجسام کابرد دارند.

۳- شناخت الگو و منطق: معماهایی که برای حل نیاز به مشاهدات دقیق و جمع آوری اطلاعات دارند.

نکته: معما موضوعات مختلفی را شامل می شود. به این معنی که هر معما یک ساختار ریشه ای دارد و یک یا چند موضوع را شامل می شود. این موضوعات می تواند شکل های مختلفی داشته باشد مثل: زمان، حرکت، جاذبه، اعداد، کلمات، اشیاء و بسیاری دیگر… .
شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد و بگویید که در بازی های سبک ماجرایی (Adventure)، نقش آفرینی (Role Playing)، اکشن (Action) و یا دیگر سبک ها که معما وجود دارد!!؟ پس چرا به آنها معمایی نمی گویید؟
خب جواب ساده است، چرا که در این سبک ها معمولا برای متنوع کردن گیم پلی، معماها بصورت مجموعه ای از بازی های کوچک (Mini Game) در چند بخش محدود بازی مورد استفاده قرار می گیرند. اما در بسیاری موارد از جمله در سبک ماجرایی دیده ایم که داستان بازی و فرم گیم پلی در قالب معما اجرایی شده است. در این موارد هر دو سبک معمایی و ماجرایی در بازی حضور خواهند داشت و در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت، چرا که هم داستان محوریت بازی قرار می گیرد و هم معماهای آن بازی، بخش زیادی از بازی را در بر خواهد گرفت.
در بازی های اکشن استفاده از معما بسیار نادر است چرا که بازی های اکشن از سرعت بسیار بالایی در گیم پلی خود برخوردارند. اما در سبک نقش آفرینی بدلیل وسعت این بازی ها استفاده از معما در قالب مینی گیم امری طبیعی است.

در پایان باید گفت که سبک معمایی یکی از تاثیر گذارترین سبک ها در دنیای بازی های ویدیویی است که علاوه بر جذابیت خود سبک، به تنوع و جذابیت دیگر سبک ها نیز کمک کرده است. همه ی ما تا به امروز شاهد معماهای مختلفی در بسیاری از بازی ها، در قالب مینی گیم بوده ایم. اما متاسفانه با تغییر سلیقه گیمرها به بازی هایی سبک اکشن، هر ساله شاهد انتشار تعداد کمی بازی در سبک معمایی هستیم و حتی همان چند عنوان معرفی شده نیز معمولا کیفیت مناسبی را ندارند. پس به امید روزی که شاهد بازی هایی بهتر در این سبک باشیم.

نوشته شده توسط:
http://allgame.pro

تصاویر