سامانه اطلاعات جامع فعالیت‌های اقتصادی


تولید مهره

  

صادرات و واردات





میزان مصرف پیچ و مهره در کشور و سهم هر بخش در مصرف

نورالدین مهری، رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره
- سال ۱۳۹۵، بر اساس دستور دولت کارخانه‌های خودروسازی تا حد امکان از تولید داخلی پیچ و مهره استفاده می‌کنند و سهم این بخش از مصرف پیچ و مهره ۴۰ درصد است. همچنین قریب به ۳۰ درصد پیچ و مهره در بخش مسکن استفاده می‌شود که این بخش به دلیل رکود مسکن ظرفیت بالایی دارد. ۳۰ درصد پیچ و مهره کشور هم در سایر بخش‌های صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد و در صورت ایجاد رونق اقتصادی در کشور این بخش‌ها می‌توانند صنف پیچ و مهره را که عرضه‌کننده کالای واسطه مصرفی است، از رکود خارج کنند.

واردات ۷۰ درصد پیچ و مهره بازار اغلب از کشورهای چین و تایوان

آقای نورالدین مهری، رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره
- سال ۱۳۹۵، سالانه ۱۰۰ هزار تن پیچ و مهره مورداستفاده قرار می‌گیرد. متأسفانه تنها حدود ۳۰ درصد پیچ و مهره مصرفی ایران در داخل تولید می‌شود و ۷۰ درصد دیگر وارداتی است که اغلب از چین و تایوان وارد می‌شود. ما در سال ۷۰ هزار تن واردات داریم. سالانه ۷۰ میلیون دلار ارز به‌واسطه واردات پیچ و مهره از کشور خارج می‌شود و واردات ۷۰ درصد نیاز بازار را تأمین می‌کند. تمام بازار درگیر این رکود مطلق است. دلیل حجم وسیع واردات، بنا به نظر انجمن سازندگان پیچ و مهره این است که ما مفتول نداریم، باید آن را از کره وارد کنیم و این برای ما مقرون‌به‌صرفه نیست که باکره یا چین در این زمینه به رقابت بپردازیم. دلیل ذکرشده منطقی نیست، به این دلیل که در همه جای دنیا رقابت وجود دارد و حتی ما در داخل کشور درزمینهٔ تولید پیچ و مهره شاهد رقابت هستیم.

واردات مفتول از چند کشور

کارشناسان صنعت پیچ و مهره
خانم مینا ایزدی، گروه معدن - سال ۱۳۹۵، تولید مفتول مناسب برای تولید پیچ‌ومهره در کشور با اماواگرهای زیادی روبه‌رو شده است. مفتول‌ها علاوه بر سرمایه‌گذاری بالا به تجهیزات پیشرفته‌ای برای تولید نیازمند هستند که تولیدکنندگان ایرانی مدعی‌اند در ایران تولید نمی‌شود و از کشورهایی مانند چین و هند مفتول وارد می‌شود. دراین‌بین اظهارنظرهای متفاوتی درباره مفتول‌های خاص پیچ‌ومهره در کشور شنیده می‌شود. به اعتقاد برخی از کارشناسان این مفتول‌ها به دلیل اینکه برای تولید فرآیند طولانی دارند، در کشور تولید نمی‌شوند. آقای حامد حمیدین، تولید کننده - سال ۱۳۹۵، کارخانه‌های ذوب‌آهن اصفهان مفتول‌های پیچ‌ومهره را تولید نمی‌کنند، به همین دلیل با انجام یکسری فرآیندها روی مفتول‌های ساختمانی، آن را به پیچ‌ومهره تبدیل می‌کنند که ازلحاظ کیفیت نمی‌تواند با مفتول‌های خاص پیچ‌ومهره که از آلیاژهای مخصوص استفاده می‌شود، رقابت کند. در چین، واحدهای ذوب‌آهن مفتول‌های پیچ‌ومهره را تولید کرده و در اختیار صنایع قرار می‌دهند. یکی از مشکلات تولیدکنندگان در این صنعت، تأمین مواد اولیه است؛ مواد اولیه ما مفتول است که از چین، تایوان و ترکیه وارد می‌شود و در کشور امکان تولید آن وجود ندارد. تعرفه مفتول غیر آلیاژی و معمولی بالا است و از این نظر تولیدکنندگان با مشکل روبه‌رو هستند. ذوب‌آهن اصفهان مفتول‌های پیچ‌ومهره را تولید نمی‌کند و این مفتول از کشورهای دیگر وارد می‌شود. آقای نورالدین مهری، رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره - سال ۱۳۹۵، دلیل حجم وسیع واردات، بنا به نظر انجمن سازندگان پیچ و مهره این است که ما مفتول نداریم، باید آن را از کره وارد کنیم و این برای ما مقرون‌به‌صرفه نیست که باکره یا چین در این زمینه به رقابت بپردازیم. دلیل ذکرشده منطقی نیست، به این دلیل که در همه جای دنیا رقابت وجود دارد و حتی ما در داخل کشور درزمینهٔ تولید پیچ و مهره شاهد رقابت هستیم.

پایین بودن کیفیت مفتول های وارداتی

آقای عباس عباس‌زاده، مدیر کیفیت ذوب‌آهن اصفهان
- سال ۱۳۹۵، عده‌ای شروع به واردات این مفتول از کشورهایی مانند چین کرده‌اند زیرابه دنبال قیمت ارزان هستند، این در حالی است که متأسفانه مفتول‌های وارداتی از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. تولید این مفتول در کشور ازلحاظ کیفی نسبت به سایر کشورها در سطح بالایی قرار دارد، زیرا تولید فولاد آن به روش کوره بلند انجام‌شده و به‌طور مستقیم از سنگ معدن استفاده می‌شود، درحالی‌که تولید مفتول در کشورهای دیگر با روش ذوب قراضه است.

اطلاعات کلی پیچ و مهره: تنوع، قیمت، مصرف بازار، مواد اولیه

- سال ۱۳۹۵، تا حدود ۷۰۰۰ نوع پیچ و مهره وجود دارد؛ برای هر تن آن رقمی بالغ‌بر ۶۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار پرداخت می‌شود؛ عمده واردات ایران از کشورهای چین، تایوان و ایتالیا صورت می‌گیرد که از میان آن‌ها تایوان و ایتالیا پیچ و مهره‌های گران‌قیمت عرضه می‌کنند. مصرف بازار ایران در حدود ۱۰۰ هزار تن در سال است که از این رقم ۱۰ هزار تن آن را پیچ ۶۰۰ دلاری و ۳۵ تا ۴۰ هزار تن آن را پیچ و مهره بالای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار تشکیل می‌دهد، ۵۰ درصد پیچ و مهره‌های مصرفی بازار ۷۵۰ تا ۸۰۰ دلار است که به‌طورکلی واردات می‌شود. ۳۵ تا ۴۰ هزار تن را تولیدکنندگان داخلی با استفاده از مواد اولیه خارجی تولید می‌کنند که برای آن‌ها ارزش‌افزوده نسبتاً بالایی دارد. ۱۰ هزار تن پیچ و مهره ۶۰۰ دلاری در داخل کشور و با مواد اولیه داخلی تولید می‌گردد.

واردات ماشین آلات و مسائل آن

کارشناسان صنعت پیچ و مهره
احدی، شرکت اطلس پیچ - سال ۱۳۹۵، واردات بی رویه ادوات صنعتی محمد رضا مددی، تولید کننده - سال ۱۳۹۵، ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدکننده پیچ و مهره بیشتر از تایوان و چین وارد می‌شوند.

نبود قاچاق پیچ و مهره در کشور

نورالدین مهری، رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره
- سال ۱۳۹۵، صنف پیچ و مهره با واژه قاچاق کالا ملموس نیست و در این صنف، قاچاق نداریم.
۱